Vluchtstrubbelingen. Wat zijn mijn rechten bij een vertraging, overboeking of annulering van de vlucht?
Vliegen is een snelle manier om je te verplaatsen. Maar er is ook veel wachttijd mee gemoeid en het levert strubbelingen op. Schiphol kan de drukte moeilijk aan. Verschillende crises hebben invloed op het reizen en de EU-regelgeving verandert. Hoe zit het als je vlucht is vertraagd, geannuleerd of is overboekt? Als je recht op een schadevergoeding hebt, wie keert dan het geld uit, je reisverzekering of de vliegtuigmaatschappij?
In de vorige eeuw werden de meeste reizen geboekt via een reisorganisatie met fysieke winkels. Je bladerde door een papieren reisgids, je reisagent had een speciaal boekingssysteem en boekte en je betaalde je reis. De reiswinkels bestaan nog steeds, maar veel mensen boeken zelf hun vlucht, die door budgetmaatschappijen is uitgekleed en waarbij voor alle extra’s moet worden bijbetaald. Lang niet alles gaat goed, er gaat helaas regelmatig wat mis en er wordt veel gewacht. De Consumentenbond heeft veel situaties op een rijtje gezet, 10 daarvan delen we:
1. Je rechten bij drukke luchthavens
Op veel Europese luchthavens is het een stuk drukker dan voorheen. Daardoor vallen er vluchten uit en staan er langere rijen. Ook op Schiphol sta je vaker langer in de rij. Wat zijn je rechten? Meer >>>
2. Schipholclaim: vlucht gemist door drukte op Schiphol?
Miste je je vlucht op Schiphol vanwege de drukte? En was je wel ruim voor vertrek aanwezig? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor compensatie. Meer >>>
3. Vlucht is vertraagd, waar heb je recht op?
Loopt je vlucht uren vertraging op? Dan heb je recht op verzorging en in sommige gevallen ook op een vergoeding. Wat zijn de regels en hoeveel bedraagt de vergoeding? Meer >>>
4. Vlucht geannuleerd: geld terug en compensatie
Als je Europese vlucht wordt geannuleerd, mag je kiezen tussen je geld terug of een andere vlucht. Soms heb je ook recht op een vergoeding. Hoe regel je dat en wat zijn de voorwaarden? Meer >>>
5. Vlucht is overboekt, waar heb je recht op?
Word je geweigerd op je vlucht wegens overboeking? Dan heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de voorwaarden en hoeveel bedraagt de vergoeding? Meer >>>
6. Vluchttijden gewijzigd, waar heb je recht op?
Wijzigingen in vluchttijden komen meestal slecht uit. Gelukkig heb je in bepaalde gevallen recht op een vergoeding. Wat je rechten zijn, hangt af van wanneer je geïnformeerd bent over de wijziging en de vluchttijden van je nieuwe vlucht. Meer >>>
7. Luchtvaartmaatschappij failliet
In de praktijk sta je niet sterk als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. In het beste geval wordt de vlucht overgenomen door een andere maatschappij. Meer >>>
8. Vliegticket wijzigen, omboeken of annuleren
Gratis annuleren zonder verzekering of het overdragen van je ticket is vaak onmogelijk. Toch zijn er manieren om onder je vlucht uit te komen. Ook je verzekering kan hier iets voor je betekenen. Meer >>>
9. Zelf je vluchtdatum wijzigen
Luchtvaartmaatschappijen bepalen zelf of je je vliegdatum kunt wijzigen. Daar bestaan geen regels voor. Ook wanneer je vanwege een plots negatief reisadvies, ziekte of gesloten grens niet kan of mag reizen. Lees hoe 15 Europese maatschappijen met je omgaan als jij wijzigt of annuleert. Meer >>>
10. Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd
Wat moet je doen als je bij je vliegreis problemen hebt met je bagage? En wie draait er op voor eventuele schade? Meer >>>
Onlangs vluchtstrubbelingen en nare (wachttijd) incidenten gaan heel veel vluchten goed. Laat een vliegreis in ieder geval niet je sfeer bederven en probeer in stressvolle situaties kalm en beleefd te blijven. We wensen je een goede vlucht toe!
Bron overzicht: Consumentenbond.nl