Veranderingen Jabes Expat Pakket bij De Goudse 2022
Vanaf 1 januari 2022 gaat er aardig wat veranderen voor verzekerden met een Jabes Expat Pakket bij De Goudse. Daarnaast staan diverse zaken in de steigers die hopelijk in 2022 worden uitgerold. In dit artikel praten we je bij.
Premie
De premies van de ziektekostenverzekering bij De Goudse blijven per 01-01-2022 gelijk. Het tarief in de categorie 67 t/m 72-jarigen is zelfs iets gedaald. In een markt waarin de tarieven van de ziektekostenverzekeringen steeds verder stijgen, is dit bijzonder.
Provisie
De premies van de onderdelen Extra Vliegreis, Doorlopende Reisbagage, Rechtsbijstand, Inboedel, Kostbaarheden, Particuliere aansprakelijkheid en Ongevallen van het Jabes Expat Pakket zijn vanaf 01-01-2022 inclusief provisie. Daardoor zijn deze premies hoger dan in 2021. Waarom dit zo is, hebben wij uitgelegd in een apart artikel Veranderingen qua provisie en assurantiebelasting op het Jabes Expat Pakket vanaf 2022 dat ook in deze nieuwsbrief staat.
Air Doctor
De Goudse is in 2021 een pilot gestart met Air Doctor. Dit is een nieuwe manier van het vinden van zorgaanbieders en declareren in het buitenland. Met de app van Air Doctor kan overal ter wereld een benodigde arts worden gevonden. Als je je dan via deze app bij de betreffende arts aanmeldt, wordt de factuur rechtstreeks in rekening gebracht bij De Goudse, waardoor je de kosten niet meer hoeft voor te schieten en daarna te declareren bij De Goudse. In 2022 verwacht De Goudse de samenwerking met Air Doctor ook beschikbaar te maken voor het Jabes Expat Pakket. Het gaat dan om de ‘kleinere’ ziektekosten. Meldingen van bijvoorbeeld ziekenhuisopnames blijven via de Alarmcentrale gaan. Zodra Air Doctor beschikbaar is voor verzekerden op het Jabes Expat Pakket, worden deze verzekerden daarvan op de hoogte gesteld en verder geïnformeerd.
Alarmcentrale
De Goudse heeft besloten om per 01-01-2022 van alarmcentrale te wisselen. Sinds enkele jaren maakt De Goudse gebruik van Alarmcentrale Healix. Met name het snel en adequaat reageren bij niet acute zorg blijkt helaas onder de maat te blijven bij Healix. Daarnaast is het maken van betalingsafspraken met zorgverleners een steeds weer terugkerend probleem.
De Goudse maakt inmiddels gebruik van hun eigen telefoonnummer dat wordt doorgeschakeld naar de betreffende alarmcentrale. Hierdoor wijzigt het telefoonnummer gelukkig niet. Het telefoonnummer blijft dus +31 182 – 544 557.
Vanaf 1 januari 2022 zal De Goudse gebruik maken van de alarmcentrale van de ANWB. De ANWB heeft een grote alarmcentrale in Nederland, heeft de processen erg goed op orde en beschikt over een groot internationaal netwerk. Hierdoor zijn ze uitermate goed in staat om ook in ‘moeilijke’ landen zorg te regelen of om vanuit dat land medische evacuaties uit te voeren. Een voordeel is dat de gesprekken met de alarmcentrale weer overwegend in het Nederlands kunnen worden gevoerd.
Pasjes
De Goudse maakte gebruik van fysieke zorgpasjes. Het blijkt dat deze fysieke pasjes in veel landen niet worden geaccepteerd. Eigenlijk zijn deze pasjes dus alleen drager van het polisnummer en het telefoonnummer van de Alarmcentrale. Daarnaast blijkt dat veel zendelingen/ontwikkelingswerkers de pasjes niet of te laat van de uitzendende organisaties ontvangen. Ook is een pasje dat in de portemonnee blijft terwijl het polisnummer of het nummer van de alarmcentrale is gewijzigd soms levensgevaarlijk.
De Goudse is daarom per 01-11-2021 overgestapt op digitale pasjes. Achter elke nieuw afgegeven polis (inclusief de verlenging van 2022) zitten voor alle verzekerden van ziektekosten digitale pasjes. Daarbij wordt uitgelegd hoe dit digitale pasje kan worden gebruikt.
Dus installeer deze digitale pasjes na de verlenging van 2022 en gooi oude fysieke pasjes weg. Bij calamiteiten vindt u het telefoonnummer ook op de homepage van de website van Jabes Verzekeringen, onder de rood/oranje knop ‘Alarmnummers‘.
Portal
De Goudse verstuurt de polissen om Privacy redenen sinds enkele jaren alleen nog per post. Dit geeft vooral voor de organisaties veel extra werk. En veel zendelingen/ontwikkelingswerkers missen sindsdien de actuele polis.
De Goudse is inmiddels ver gevorderd met de ontwikkeling van een portal. De verwachting is dat dit portal medio 2022 beschikbaar komt. Iedere klant wordt daarover nog nader geïnformeerd. Iedere zendeling/ontwikkelingswerker krijgt een inlog met wachtwoord en kan dan in het vervolg zelf inloggen bij De Goudse om de actuele polis in te zien (of te downloaden), maar ook de andere stukken zoals het Premie- en Dekkingsoverzicht of de Algemene Voorwaarden.
Voor zendelingen/ontwikkelingswerkers die via een organisatie zijn uitgezonden waarbij de organisatie de verzekeringsnemer is, geldt dat de organisatie een inlog krijgt met toegang tot de portal en dus niet elke zendeling/ontwikkelingswerker zelf. De organisatie kan dan op de portal de polissen inzien van alle betreffende zendelingen/ontwikkelingswerkers en deze dan downloaden en digitaal versturen. Dit zal veel werk schelen, waardoor de zendeling/ontwikkelingswerker dan ook eerder beschikt over de meest actuele polis.
Foto: Pexels / Monstera