Jabes Verzekeringen bestaat tien jaar en maakt verschil als tussenpersoon
Op 27 mei 2013 startte Hilko van Beek een eenmanszaak op het gebied van verzekeringen. Op 16 april 2014 kwam Jan Ties Sikkema erbij en werd Jabes Verzekeringen een VOF. Ze waren niet op zoek naar een eigen bedrijf, maar zo is het wel gelopen. Vandaag de dag leiden ze een succesvol verzekeringsbedrijf dat zich richt op onder andere zendingsorganisaties, zendingswerkers en kerken. Op 8 juni 2023 vier(d)en ze hun tienjarig jubileum. Een interview met de twee christen-ondernemers over geld, parelmomentjes, de start en de toekomst.
1) Met klanten berekenen jullie veel geldzaken. Wat hebben jullie zelf met geld?
Jan Ties: “Ik ben opgegroeid in een groot gezin. In mijn thuissituatie was het niet altijd vanzelfsprekend dat er genoeg geld was. Toen ik op de middelbare school zat fietste ik ’s avonds nog naar de V&D in Groningen om vakken te vullen voor een paar gulden beloning; dan fietste ik dus 2 keer per dag naar de stad, totaal ca 65 kilometer. Momenteel ben ik 59 jaar en zit ik in een fase die ik ‘financieel redelijk onbezorgd’ noem. Het geeft mij rust dat er voldoende reserve is, maar ik hoef echt geen ton op de bank te hebben. Genoeg is genoeg.“
Hilko: “De ondernemer zat al jong in mij. Bij de supermarkt kon ik drie gulden per uur verdienen, maar ik ging auto’s wassen in de straat, daarmee kon ik makkelijker ‘geld maken’. Vergeleken met klasgenootjes verdiende ik meer. In mijn ouderlijk huis voelde ik de benauwdheid en bedrukking die er rondom (het gebrek aan) geld heerste. Daardoor wilde ik later nooit geldproblemen hebben. Dat heb je niet helemaal zelf in de hand, maar ik heb dat tot nu toe gelukkig niet gekend. Als we iets nodig hebben vind ik geld uitgeven geen probleem. Ik vind geld best een ingewikkeld iets. Ik geloof dat sommige mensen worden gezegend met vermogen, maar hoe ga je er op een verantwoorde manier mee om? Dat blijft voor mij een zoektocht.”
2) Hoe was de start van de onderneming?
Jan Ties: “Zoals ik er nu op terugkijk: ik geloof in Gods leiding, maar weet niet hoe dat precies werkt. Ik voel rust bij de manier waarop we nu werken. Ik heb nooit de ambitie gehad om ondernemer te zijn, maar ben erin gerold. Het was even wennen, maar het is fijn dat ik ‘vrijheid’ heb. Tegelijkertijd is het hard werken en moet je inventief zijn.”
Hilko: “Vanaf de basisschool wilde ik al ondernemer worden. Daarom koos ik ook een opleiding in de makelaardij. Ik geniet van het ondernemen en om de koers te bepalen. Hoewel het lang niet altijd makkelijk is en er ook veel gedoe is.”
3) Hoe is de samenwerking?
Jan Ties: “Hilko en ik zijn heel verschillend van elkaar. Van onze klanten horen we vaak terug dat we elkaar goed aanvullen. We hebben een eigen werkgebied, maar kunnen elkaar ook vervangen. Hilko is meer van de kantoorzaken, zendelingen en digitalisering. Ik ben meer van de particulieren, bedrijven en kerken. Van nature ben ik een mensenmens, maar ben meer een computermens geworden door ons werk. Door personeelsuitbreiding is er nu meer tijd om klantgesprekken te hebben, daarvan krijgen we allebei energie.”
4) Hoe doen jullie goed met je onderneming?
Hilko: “Geld is een raar iets. En is ons werk. Vanaf de start kozen we ervoor om voor zendelingen en ontwikkelingswerkers geen provisie* in rekening te brengen, maar in plaats daarvan een door ons zelf te bepalen vergoeding. Daarmee besparen we ruim € 100.000 per jaar voor zendelingen en ontwikkelingswerkers. We hanteren eerlijke prijzen en factureren onze kosten apart naar de klanten toe. Door het volume van onze klantenkring is er met deze werkwijze voldoende voor ons kantoor om van te leven.”
Jan Ties: “Onze werknemers schenken per persoon € 250,- per jaar aan een goed doel naar keuze. Voor elke nieuwe gesloten expatverzekering sponsoren we een waterfilter, een levensreddend middel in ontwikkelingslanden. Inmiddels zijn er ruim 140 waterfilters gesponsord. Privé geven we aan goede doelen wat we willen, vanuit het bedrijf doen we dat minder.”
* Provisie of ook wel commissie is een beloning voor verleende diensten die wordt berekend als percentage van de relevante omzet.
“Voor elke nieuwe klant sponsoren we een waterfilter.”
5) Wat zijn drie ‘parelmomentjes’ in de tien jaar tijd?
A) De opening van het nieuwe pand in oktober 2016 in Harderwijk waarbij we alle relaties uitnodigden. Juist het nieuwe pand maakte ons blij omdat we begonnen vanuit een slooppandje. Het onkruid stond daar een meter hoog voor de ramen en andere deelgebruikers stonden te roken bij de ingang. We zijn blij met de verbouwing en de styling van het kantoorpand aan de Gelreweg 31 in Harderwijk.
B) De Jabes-relatiemiddag die we organiseren. Klanten waarderen wat we doen en we tellen mee in de verzekeringswereld. Daarom organiseren we deze dag waarbij we onder andere Airdoctor, De Goudse Verzekeringen en de ANWB-alarmcentrale laten vertellen over de laatste updates en ontwikkelingen. Klanten kunnen dan direct vragen stellen aan hen en zien wie er werken bij de verzekeringsmaatschappij. De verzekeringszorg wordt persoonlijker en de lijntjes korter. We willen de relatiedagen ook komende jaren blijven organiseren.
C) Daadkrachtig optreden. Hilko: “Dagelijks horen we problemen en werken we aan een passende oplossing. Vaak is het niet urgent en heeft het geen prio1. Maar soms is het heftig en moet er acuut en adequaat gehandeld worden. Een praktijkvoorbeeld: Een gezin woonde en werkte in een landelijk gebied in Thailand. De vrouw des huizes kreeg opeens acute darmproblemen. Ze belden de alarmcentrale die hen adviseerden om naar een gerenommeerd ziekenhuis te gaan in een grote stad op zes uur rijden. Ze besloten echter om naar het lokale ziekenhuis te gaan, maar de situatie werd erger. In paniek belde de echtgenoot ons op op zondagochtend. We hebben toen direct onze contactpersoon bij De Goudse gebeld en deze heeft alles in het werk gesteld om mevrouw zo spoedig mogelijk naar het geadviseerde ziekenhuis te krijgen. Omdat er geen ambulancevliegtuig beschikbaar was, werd zelfs een privéjet ingeschakeld. De arts gaf aan dat ze geen uur later had moeten aankomen, anders had het fataal kunnen aflopen.
Toen ik later bij de betreffende zendingsorganisatie was, kwam haar man geëmotioneerd op mij af. Hij bedankte mij voor het adequate optreden destijds. Ik was een schakel, maar maakte verschil met een telefoontje. En alle credits voor De Goudse Verzekeringen die ook a la minuut voor hen klaar stond. Het is top dat je op dat niveau goed samen werkt en verschil maakt.
6) Wat kenmerkt jullie?
Jan Ties: “We denken graag mee met de klant en we zien vaak mogelijkheden. Soms hoor je een verzekeringsverhaal en dan regelen we een oplossing, ook al is degene geen klant, zoals onlangs de snackbar in de buurt. Soms wordt een ‘nee’ van een verzekeraar tóch een ‘ja’.” Hilko vult aan: “Wat we wel merken is dat de verzekeringswereld harder wordt en je veel meer moet organiseren voordat er uitgekeerd wordt.”
“Regelmatig wordt een ‘nee’ tóch een ‘ja’.”
7) Wat hebben jullie met Jabes?
Hilko: “Tijdens de start van ons bedrijf kwam de naam Jabes steeds naar voren. In de bijbel staat het gebed van Jabes (1 Kronieken 4:9-10) waarin God Zegen belooft.” En dit hebben wij ook in de praktijk mogen zien.”
8) En dan zijn we ‘opeens’ tien jaar verder…
Hilko: “Klopt. De dagen, weken en jaren vliegen. Ik ervaar een werkdag nooit als lang. Je knippert met je ogen en het is alweer vijf uur. Momenteel ben ik rondom de bedrijfsvoering bezig met een efficiency-slag die we nu maken. We zijn blij met het personeel, ze denken mee en daar zijn we echt heel erg dankbaar voor. “
“Ik ervaar een werkdag nooit als lang. Je knippert met je ogen en het is alweer vijf uur.”
Jan Ties: “Het jubileum vieren we met een etentje met het personeel en de partners. We genieten van het werk en de contacten die we hebben opgebouwd. Daar zijn veel relaties bij die we waarderen. Dan loopt het gewoon en gaat de tijd snel.”
9) Hoe zien jullie de toekomst?
Jan Ties: “Ons doel is altijd om de klanten op een goede manier te blijven informeren over verzekeringen en bij te staan bij problemen. Dat blijft en vinden we belangrijk.
Hilko: “De hele economie is gebaseerd op groei. Nu is dat voor ons geen doel op zich. En toch: als organisatie groeien we ieder jaar. Dat vinden we bijzonder en ervaren we als een zegen van God. We hebben nu een mooie klantenportefeuille en we zetten in op kwantiteit door te investeren in de klanten die we nu hebben. Daar zijn we blij mee en tevreden over ”
Jan Ties: “Onlangs ontmoette ik een oud-klant van vijftien jaar geleden. Die komt nu alsnog bij ons vanwege de relatie. Aan een half woord heb je genoeg, omdat je elkaar kent en vertrouwt. Dat is bijzonder en mooi, zeker omdat vertrouwen het belangrijkste is in de verzekeringssector. Hij is welkom als klant en het is leuk om elkaar weer te ontmoeten.”