In het water, uit het water
De laatste dagen van de vier weken vakantie in Zuid-Afrika bracht Albert in het ziekenhuis door. Met veel moeite kreeg hij een zogenaamde ‘fit to fly’-verklaring en keerde hij, nog steeds ziek, samen met zijn vrouw Anneke terug naar huis. Terwijl hij lag bij te komen van de lange en vermoeiende terugvlucht, kwam Anneke erachter dat het souterrain beneden onder water stond. De combinatie van een begin mei defect geraakte waterpomp en een wolkbreuk (zij waren toen nog in Zuid-Afrika), was de oorzaak van hun watersnood. Daardoor moest hun bed & breakfast noodgedwongen drie maanden dicht. Ondanks de rampspoed kijkt het echtpaar positief terug en zijn ze erg blij met en dankbaar voor de hulp en oplossingen.
Met het telefoonlichtje in haar hand, de verlichting deed het niet, kwam Anneke erachter dat er maar liefst tien centimeter water stond onder hun woongedeelte, in het souterrain. Dat is niet fijn thuiskomen na een lange vliegreis. Daarnaast was haar man Albert ziek en zij maakte zich grote zorgen over zijn gezondheid.
“Bel Hilko van Jabes!”
Toch maakte Anneke haar man wakker en zei: “Er is een ramp gebeurd”. Omdat Albert zelf eigenlijk tot niets in staat was, zei hij: “Bel Hilko van Jabes1”. Hilko stelde Anneke gerust en garandeerde haar dat er binnen één uur een ploeg voor de deur zou staan om het souterrain leeg te pompen. En dat gebeurde. Van 16:00 – 21:00 uur was er een gespecialiseerde firma aanwezig om het water weg te pompen.
Erger voorkomen
Het ingeschakelde calamiteitenbedrijf kwam erachter dat er eerder kortsluiting was geweest en dat de waterpomp daardoor niet meer werkte. Bij een nieuwe regenbui was er weer kans op een overstroming. Gelukkig kon er snel een nieuwe pomp worden geïnstalleerd, waardoor herhaling kon worden voorkomen.
Veel schade
Toen de boel was leeggepompt, werd de schade zichtbaar: de kast en het vloerkleed konden direct worden afgevoerd, evenals de plinten en de linoleum vloerbedekking. Ook de deuren waren niet meer te gebruiken. De kersenhouten meubels op pootjes konden worden gered. Alles werd door het bedrijf opgeschreven, afgevoerd of in dozen opgeslagen. Daarna werden er grote ontvochtigingsmachines geïnstalleerd, die een paar weken draaiden om al het vocht uit de muren en vloer te krijgen.
Drie maanden
De hele operatie, inclusief het weer opbouwen, duurde drie maanden en het schadebedrag was bijna € 80.000. Een heel bedrag, maar dat was voor het droogpompen, ontruimen, opslag, repareren en herstellen, een nieuwe vloer, deuren, afschrijving en gederfde inkomsten doordat de geplande B&B-overnachtingen niet door konden gaan.
Heel goed hersteld
Gelukkig waren ze goed verzekerd en is alles naar zeer goede tevredenheid afgehandeld. De samenwerking was uitstekend. Zo ook het overleg met de verzekeringsexpert. Daarnaast is de gezondheidssituatie van Albert door de passende medicijnen beter onder controle.
Anneke: “Hoe vervelend het ook was, het is ook een succesverhaal. Tijdens de gehele hersteloperatie heb ik de door het calamiteitenbedrijf ingeschakelde schoonmakers, verhuizers, stukadoors, timmerlieden, schilders, etc. voorzien van koffie, thee of fris, altijd met iets lekkers erbij. Dit werd door allen zeer op prijs gesteld. We hebben het nu allemaal achter de rug en de bed & breakfast is heel goed hersteld. De gasten zijn blij met dit mooie plekje.”
“Al met al houden we er een goed gevoel aan over en zijn we blij dat we goed verzekerd waren.”
Albert vult aan: Het spreekwoord in de brand, uit de brand, of in ons geval water, is hier van toepassing. Het is heel fijn dat Jabes Verzekeringen een relatief klein en fijn kantoor is, waar de mensen gemakkelijk te bereiken zijn en waar geen tijdrovende bureauslagen nodig zijn. Zeker in onze situatie was het belangrijk om ontzorgd te woorden. Al met al houden we er een goed gevoel aan over en zijn we blij dat we goed verzekerd waren.”
Bekijk de website van de bed & breakfast op www.villa-alegria.nl