Highway Hero Henry veroorzaakte bewust een ongeluk en redde een leven
Henry Temmermans kijkt relatief nuchter terug op zijn heldendaad. Hij veroorzaakte bewust een auto-ongeluk op de A28-snelweg bij Ermelo. Een onwel geworden bestuurster reed in volle vaart op de snelweg en klapte achterop Henry’s auto. Haar auto was total loss, die van Henry had schade. Maar hoe zit het verzekeringstechnisch?
“Een mensenleven is belangrijker dan autoschade.” Aldus Henry. Dat uitgangspunt werkt ook verder door in zijn acties rondom het ongeval. Hij vertelde zijn verhaal al tientallen keren, voor de lokale omroep die de primeur had, maar ook voor (inter)nationale TV-media en verschillende radiozenders. In dit artikel belichten we het veiligheids- en verzekeringsaspect van zijn heldendaad.
Brace for impact
Henry wist uit ervaring wat een auto-ongeluk was. “Bij een eerder auto ongeval 27 jaar geleden waren mijn beide benen verbrijzeld. Toen ik op vrijdag 9 november 2021 mijn auto voor die van haar manoeuvreerde wist ik een heel klein beetje wat ik kon verwachten maar niet hoe hard de klap zou worden. Tot het laatste moment keek ik in de binnenspiegel om mijn auto voor die van haar te zetten. Ik zette de auto stil op de oprit van de snelweg maar niet op de rem en nam daarna de ‘brace-for-impact*-houding aan. Na de klap die volgde, werd mijn auto vooruit geduwd en ik trapte vervolgens vol op de rem. Nog een kleiner tikje kwam daarna, waarna we snel stil stonden. Ik klikte de gordel los, gooide de handrem erop, sprong mijn auto uit en snelde mij naar de bewusteloze vrouw.
*De Brace-for-impact houding is een positie waarbij je de meeste kans hebt om een vliegtuig ongeval te overleven. Het zorgt ervoor dat je niet naar voren schuift en tegen iets aan knalt. Het is erg belangrijk dat je daarbij het bovenste gedeelte van je lichaam zo laag mogelijk houdt. Er zijn verschillende houdingen die aanbevolen worden door vliegtuigmaatschappijen.
Na het ongeluk
De deur van de andere auto was door de klap ontzet. Ik moest flink wrikken en m’n gewicht in de strijd gooien om de deur los te maken, wat gelukkig lukte. De bestuurster zat nog steeds als een slappe pop bewusteloos op de bestuurdersstoel. Ik legde mijn linker hand in haar nek nadat ik het portier geopend had om te voelen naar een hartslag, ik voelde een hartslag en hierna diende ik een aantal pijnprikkels toe. Na 1 a 2 minuten kwam ze gelukkig versuft bij, niet wetende wat er was gebeurd. Doordat het geen acute noodsituatie betrof heb ik haar bewust in de auto laten zitten. De filmer, iemand die de beelden maakte met zijn dashcam, belde ondertussen 112. Vlak na het ongeval stopte er een politieagent die lid was van een arrestatieteam. Hij vroeg: “Hebben jullie het onder controle?” Dat was zo en na een schouderklopje ging hij weer weg terwijl wij wachtten op de ambulance. Ondertussen belde ik het thuisfront en belden we de man van het slachtoffer over de situatie. Tegelijkertijd ontstond er een kilometerslange file op de A28 van Amersfoort naar Zwolle. Na 10 minuten arriveerden de hulpdiensten; politie, ambulance en Rijkswaterstaat die het overnamen.
Afslepen
Standaard na een ongeluk worden beide auto’s afgesleept. Haar auto bleek achteraf total loss te zijn. Mijn auto had relatief weinig schade, een deuk in de bumper aan de achterkant en reed nog prima, maar moest procedure-technisch ook worden afgesleept. Het kostte een uur voordat we van de snelweg af waren. Gevalletje ‘wachttijd’.
Filmpje ging viraal
Het hele verhaal lijkt een scene uit het TV-programma ‘Wegmisbruikers’, maar dat was het absoluut niet. De filmer bleek Henry te kennen en zit in het bestuur bij RTV Nunspeet. Na toestemming monteerde hij de beelden en zette dat zaterdagochtend online. Via de lokale Nunspeetse zender, ging het via Omroep Gelderland naar de NOS / SBS6 en RTL. Het filmpje ging viraal en is inmiddels bijna 750.000 keer bekeken.
Geen zorgen over de schade
Henry: ”Ook mijn werkgever zag de bewuste beelden. Mijn voertuig was een lease-bedrijfswagen van het beveiligingsbedrijf Hertek waar ik werk. De leidinggevende zei: “Maak je geen zorgen over de schade, Hertek zal garant staan voor de schades die eruit voortvloeien.” De slogan van het bedrijf is: ‘Altijd een veilig idee.’ Dat stond ook achterop mijn auto, toepasselijk hé!” Henry’s bedrijfsverzekering hoefde niet in actie te komen, omdat de schade kon worden verhaald op die van de tegenpartij.
Acuut handelen
“Ze vragen wel eens aan me, of ik hetzelfde gehandeld zou hebben als ik in een dure auto had gereden. Dan had ik het ook gedaan. Als je afwegingen gaat maken tijdens een noodsituatie ben je vaak te laat. Je moet acuut handelen en een mensenleven redden. Volgens de wet ben je verplicht iemand in nood te helpen. Dat heb ik gedaan. Dat was mijn plicht en ik hoop dat anderen dat ook doen als ze in een vergelijkbare situatie komen.
“Als je afwegingen gaat maken tijdens een noodsituatie ben je vaak te laat.”
Verzekeringstechnisch
Maar hoe liep het verzekeringstechnisch af? Henry: “Dat heeft meerdere kanten. Mijn auto stond stil op het moment van de aanrijding. Degene die achterop rijdt is dan ‘fout’. Aan de andere kant veroorzaakte ik bewust een ongeluk, dat is dan weer mijn schuld. Maar ik deed het, om een persoon in nood te helpen en achteraf een mensenleven te redden. En dat is een erg belangrijk gegeven omdat de wet zegt dat je iemand in nood moet helpen. Samen met het feit dat het filmpje viraal ging zorgde ervoor dat de verzekeraar van het slachtoffer Henry belde en vroeg hoe het met hem ging. Hij kreeg een grote bos bloemen, een zak autodrop en werd bedankt voor zijn getoonde moed. Niet alleen de verzekeraar bedankte hem, maar ook Koning Willem-Alexander kende hem de eremedaille ‘eervol menslievend hulpbetoon’ toe, een zeldzame onderscheiding, welke werd uitgereikt door de Nunspeetse burgemeester.
Doe maar gewoon
Highway hero Henry werd gescout door de lokale brandweer, maar vooralsnog bedankte hij. Als Bekende Nunspeter – BN’er – blijft hij gewoon Henry Temmermans. Door het virale filmpje wat bekender dan eerder. Gelukkig heeft zijn heldendaad aan alle kanten een positief einde en inspireert hij anderen om in actie te komen bij een noodsituatie.